Temat 35. “Drogi dojazdowe i pożarowe”.

Dojazdy pożarowe
4.6.1. Dojazdy pożarowe stanowią podstawową sieć komunikacyjną kompleksu leśnego w planowaniu i organizowaniu akcji ratowniczo-gaśniczych.


4.6.2. Odległość pomiędzy dowolnym punktem położonym w lesie a najbliższą drogą publiczną, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych, lub dojazdem pożarowym nie powinna przekraczać:
a) 750 m – dla lasów zaliczonych do I KZPL;
b) 1500 m – dla lasów zaliczonych do II i III KZPL.

4.6.3. Sieć dojazdów pożarowych podlega planowaniu, ocenie i weryfikacji w trakcie opracowywania planu urządzenia lasu.
4.6.4. Punktem wyjścia do oceny i tworzenia sieci dojazdów pożarowych powinna być istniejąca sieć dróg publicznych przebiegających w kompleksie leśnym, rozmieszczenie biologicznych pasów przeciwpożarowych i punktów czerpania wody oraz naturalnych
i sztucznych przerw w drzewostanach (np. linie energetyczne, rurociągi itp.).
4.6.5. Przebieg dojazdów pożarowych winien być kompatybilny z pozostałą siecią komunikacyjną kompleksu leśnego bez względu na właściciela lub zarządcę lasu.
4.6.6. Pas drogowy dojazdu pożarowego winien zapewnić możliwość mijania się pojazdów oraz skuteczne wietrzenie i odwodnienie drogi.
4.6.7. Na dojazdach pożarowych obowiązuje utrzymanie skrajni (odstęp pomiędzy koronami drzew) o minimalnej szerokości 6 m do wysokości 4 m od poziomu gruntu.
4.6.8. Na skrzyżowaniach dojazdów pożarowych powinny być zastosowane ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niż 5 × 5 m.
4.6.9. Opierając się na sieci dojazdów pożarowych, należy zakładać pasy biologiczne stanowiące linie obrony przeciwpożarowej. Na istniejących pasach biologicznych przebiegające drogi i linie podziału powierzchniowego należy dostosowywać do parametrów dojazdu pożarowego
4.6.10. Przejezdność dojazdów pożarowych powinna być sprawdzana na bieżąco.
4.6.11. W okresie akcji bezpośredniej na dojazdach pożarowych, w tym mijankach, zabrania się składowania drewna lub innych materiałów w sposób utrudniający przejazd.
4.6.12. Dojazdy pożarowe winny być oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację w następujących miejscach:
a) przy wjeździe z drogi publicznej (w porozumieniu z zarządcą drogi publicznej),
b) na skrzyżowaniach dojazdów pożarowych,
c) na skrzyżowaniach z innymi drogami leśnymi w celu potwierdzania ich relacji wewnątrz dużych kompleksów leśnych.
4.6.13. Sposób oznakowania dojazdów pożarowych winien być jednolity w ramach danego kompleksu leśnego lub nadleśnictwa. Wytyczne w zakresie oznakowania dojazdów pożarowych określa załącznik 16.
4.6.14. Zasadnicze wymagania techniczne i użytkowe dla dojazdów pożarowych winny być zgodne z wymaganiami dla dróg klasy L (lokalne) lub klasy D (dojazdowe) w rozumieniu przepisów wykonawczych do ustawy Prawo budowlane.


4.6.15. Wymagania techniczne dla projektowanych i modernizowanych dojazdów pożarowych są następujące:
a) szerokość jezdni winna wynosić minimum 3 m;
b) nawierzchnia jezdni utwardzona lub gruntowa powinna mieć nośność co
najmniej 10 ton i wytrzymywać nacisk osi pojazdu 5 ton;
c) najmniejszy promień zewnętrznych łuków drogi powinien wynosić co najmniej 11 m;
d) skrajnia (odstęp pomiędzy koronami drzew) powinna mieć minimalną szerokość 6 m do wysokości 4 m od poziomu gruntu;
e) powinien być zapewniony przejazd do innej drogi (publicznej lub dojazdu pożarowego);
f) dojazdy bez możliwości przejazdu do drogi publicznej lub innego dojazdu
pożarowego należy zakończyć placem manewrowym o wymiarach co najmniej 20 × 20 m, objazdem pętlicowym lub innym rozwiązaniem umożliwiającym zawracanie;
g) na dojazdach uniemożliwiających ruch dwukierunkowy należy zapewnić
mijanki w odległości nie większej niż 300 m, gwarantując z każdej mijanki
widoczność pojazdu na następnej mijance;
h) na skrzyżowaniach dojazdów pożarowych powinny być zastosowane ścięcia linii rozgraniczających, nie mniejsze niż 5 × 5 m;
i) na dojazdach pożarowych sytuowanych na liniach gospodarczych mijanki należy urządzać na skrzyżowaniach z liniami oddziałowymi i innymi drogami leśnymi;
j) szerokość mijanki wraz z jezdnią powinna wynosić minimum 6 m, a długość 23 m.


4.6.16. W razie modernizacji bądź budowy nowej drogi publicznej (w tym szczególnie dróg ekspresowych i autostrad), systemu wodno-melioracyjnego i innych instalacji liniowych, które przebiegają przez kompleks leśny, należy na etapie uzgodnień ich projektów wymagać:
a) niezbędnej korekty przebiegu dojazdów pożarowych w sposób, który nie
pogarsza stanu istniejącego;
b) budowy ewentualnych dojazdów pożarowych w formie dróg równoległych do tych obiektów;
c) modernizacji wjazdów na dojazd pożarowy w celu uzyskania trójkąta widzialności na skrzyżowaniu z drogą publiczną;
d) przejezdności dojazdami pożarowymi przecinającymi teren budowy.

Źródło: http://www.lasy.gov.pl/pl/publikacje/copy_of_gospodarka-lesna/ochrona_lasu/instrukcja_p-poz.pdf/view